Aansprakelijkheid luchtvervoerder en touroperator

Eerste verkenning financiële afwikkeling Tripoli-ramp.

Bij de vaststelling van de aansprakelijkheid voor de Tripoliramp spelen verschillende juridische kwesties. De belangrijkste worden hier toegelicht voor niet-ingewijden.

Financiële compensatie van en voor slachtoffers van vliegtuigongevallen. Een vreselijk, maar tegelijkertijd verschrikkelijk actueel onderwerp. Op 12 mei 2010 verongelukt vlucht 8U77Y, een nog geen jaar oude Airbus A330-200 van Afriqyah Airways, vlak voor aankomst vanuit Johannesburg in de nabijheid van Tripoli, Libië. Tripoli was de beoogde overstapplaats voor de diverse eindbestemmingen. De trieste balans is dat alle inzittenden, met uitzondering van één Nederlands jongetje, om het leven zijn gekomen. Onder hen in elk geval zeventig Nederlanders. De ramp roept spookbeelden op van Tenerife, Zanderije, Faro, de Bijlmer en Eindhoven.

Met zoveel Nederlandse slachtoffers worden niet alleen de luchtvaartspecialisten binnen de Nederlandse advocatuur met deze ramp geconfronteerd. Reden om de aansprakelijkheid van de luchtvervoerder en die van de touroperator bij luchtvaartongevallen in kort bestek te belichten. Er zal niet worden ingegaan op mogelijke schadeclaims tegen bijvoorbeeld de vliegtuigbouwer, het onderhoudsbedrijf, dan wel de luchthaven van Tripoli. Daarvoor is een constructiefout, nalatigheid in het onderhoud of een aantoonbare fout van de luchtverkeersleiding nodig en daarover is vooralsnog niets bekend of concreet. Aan een terroristische aanslag zal om dezelfde reden geen aandacht worden besteed.

Klik hier (4 pagina's, 391.2 Kb)voor het hele artikel dat is verschenen in het Advocatenblad d.d. 28 mei 2010.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwsupdates, artikelen, blogs en evenement notificaties.