Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen

Eind februari behandelde Radar Radio op NPO Radio 1 klachten die waren binnengekomen over de woonverzekering van Univé. Univé had haar klanten bericht dat de dekking van de woonverzekering werd uitgebreid en dat de premieverhoging die daarvan het gevolg was automatisch zou worden afgeschreven. Als je de nieuwe verzekering niet wilde hebben moest je dat melden, zo besloot Univé haar brief.

Zoals Caspar Janssens tijdens de uitzending uitlegde is deze gang van zaken in strijd met het recht. De verzekering is namelijk zodanig gewijzigd dat er volgens hem sprake is van een nieuw product en was instemming van de verzekerde vereist. Bovendien is een zogenaamde ‘opt out’ in het consumentenrecht verboden en daarom is het niet mogelijk van consumenten te vragen of ze iets niet willen. Consumenten moeten ondubbelzinnig instemmen of toestemming geven om ergens aan gebonden te raken.

Nadat Univé aanvankelijk afhoudend reageerde heeft zij onlangs publiekelijk erkend fouten te hebben gemaakt en heeft zij haar excuses aangeboden aan de ruim 32.500 verzekerden. Univé erkent dat zij toestemming aan haar klanten had moeten vragen. De nieuwe woonverzekering zal opnieuw in de markt worden gezet en Univé zal daarbij wél het consumentenrecht respecteren.

Fouten maken is menselijk en Univé toont zich groot door publiekelijk haar fouten te erkennen en daarvoor excuses aan te bieden. En alhoewel het er aanvankelijk niet naar uitzag kreeg Caspar uiteindelijk toch gelijk.

Lees hier het artikel van Radar over deze kwestie.

Caspar Janssens, advocaat bij de Hoge Raad

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwsupdates, artikelen, blogs en evenement notificaties.