Helly Scholten over hoe zij als stylist een stap meer zet

Om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren, leren wij graag van anderen. Daarom laten wij in 7 weken 7 Rotterdamse ondernemers aan het woord, over hoe zij een stap meer zetten. Zij tonen ons het belang van klantvriendelijkheid, elk op hun eigen manier. Deze week in deel 6: Helly Scholten – Stylist en co-founder van Rotterdam Earthship.

Mensen blij maken, dat is in de kern waar Helly Scholten goed in is. “Als stylist geef ik alles een finishing touch, of het nou om fotografie of een interieur gaat, eigenlijk gooi ik overal magie overheen waardoor het nog meer gaat bruisen dan voorheen. En daarbij ga ik altijd net even verder dan wat de klant vraagt.” Toch betrekt het gezicht van Scholten als het woord klantvriendelijkheid valt. “Dat klinkt meteen zo commercieel. Klantvriendelijkheid hoeft niet benoemd te worden, zo ga je gewoon met elkaar om.”

''Gestript van alle opsmuk.''


Scholten weet ingewikkelde communicatie op een zo simpel mogelijke manier beeldend naar voren te brengen. Ze brengt een specialisme mee dat haar klanten niet in huis hebben. Als ze een idee heeft voor een opdrachtgever dan brengt Scholten dat het liefst over in beelden. “Ik vertel nooit een geschreven verhaal, maar werk altijd met plaatjes. Want als twee mensen met de rug tegen elkaar staan en ze krijgen allebei de opdracht een geel vierkant te tekenen, in de rechterhoek van het papier een rood rondje en links een blauwe driehoek, dan krijg je twee hele verschillende tekeningen.”

“Soms vraag ik of de klant zijn ogen dicht wil doen om met me mee te gaan.” Maar Scholten weet ook dat als ze aan vijf mensen hetzelfde plaatje laat zien, deze mensen een paar minuten later allemaal een ander antwoord hebben als ze de vraag moeten beantwoorden wat ze zojuist zagen. En dat is lastig, zeker als haar opdrachtgevers een duidelijk beeld voor ogen hebben wat ze willen, bijvoorbeeld als het om het interieur gaat van hun eigen huis. En dus is luisteren naar de klant voor Scholten van groot belang, zodat ze haar ideeën daarbij aan kan laten sluiten. Het luisteren heeft ze geleerd toen ze als jong meisje van de Verenigde Staten naar Nederland kwam. Ze was alleen de Engelse taal machtig en moest het dus vooral hebben van non-verbale communicatie. “Ik verstond niemand in Nederland en heb me toen eigen gemaakt om te letten op de mimiek van mensen en hun lichaamstaal. Daar kan je heel veel uit opmaken.”

“Als ik iets oplever waar mijn opdrachtgever niet blij van wordt, dan heb ik het niet goed gedaan.” Scholten streeft naar vakmanschap, om zo’n situatie te ontwijken. Een karaktertrek die ze ook in haar eerdere banen toonde, want na een serieuze carrière als model - Scholten werkte onder meer voor Vogue en had fotoshoots in steden als Parijs en Milaan - wilde ze terug naar Nederland. “Ik wilde iets anders doen en ging naar de bloemenvakschool. En dan ben je ineens iemand die in een winkel staat en anders wordt behandeld. Maar toch, ook dan wordt het opgepikt als je goed bent en je best doet. Je moet je eigen kansen creëren en grijpen.” Dat is niet anders nu ze als stylist werkt. “Ik moet meebewegen met mijn klanten. Bij grote events is er altijd spanning en stress, of het nu een huwelijk, een 10-jarig bestaan van een bedrijf of een festival is dat voor de eerste keer plaatsvindt. En dan is het zaak dat ik flexibel ben en op voorhand alvast wat knelpunten voor de klant in kaart breng om een deel van de spanning weg te nemen.”

Eigenlijk geeft Scholten elke keer iets extra’s aan haar klant. Een manier van klantvriendelijkheid waarvan volgens Scholten de oorsprong in nederigheid ligt. “Ik groeide op in een tijd dat diploma’s en grote huizen zaken waren om de buitenwereld te vertellen dat het goed met je ging.” Ze trok met een rugzak de wereld over en leerde wat er echt toe deed. “Gestript van opsmuk zoals een credit card, mooie titel of imposante baan, ontdekte ik dat mensen met me wilden optrekken omdat ik leuk gezelschap was en wat te melden had. Dat was best een openbaring.” Volgens Scholten is een verbeterde versie van de zo commercieel klinkende klantvriendelijkheid, openheid van zaken. “Iedereen deelt steeds meer informatie, jij en ik, maar ook bedrijven. En dat wordt alleen maar meer. De geslotenheid van de gemiddelde bank is niet echt klantvriendelijk te noemen. En waarom is bijvoorbeeld mijn verzekering zo ingewikkeld? Ik wil gewoon weten of ik nu wel of niet ben verzekerd. Open­heid van zaken is de toekomst.”

Fotografie: Roeland Topée / Interview: Jannemiek Starkenburg

Vorige editie met Pedro Peters - Directeur bij RET - lezen? Klik hier. 

Volgende week: 

Joey de Kruijf – Maître d’Hôtel bij tweesterrenrestaurant Parkheuvel – over hoe hij de vraag van de klant beantwoordt, nog vóór deze gesteld is. Stay tuned..

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwsupdates, artikelen, blogs en evenement notificaties.