In 5 jaar tijd het privacybegrip in een nieuw jasje steken?

Privacy is hot en we vinden het belangrijk, toch? Dagelijks lezen we over hacks, datalekken en onderzoeken van de Privacy toezichthouder. In de praktijk zijn wij als internet gebruikers verontrust over oa. het tracking gedrag van bedrijven en waar onze gegevens uiteindelijk belanden, maar aan de andere kant klikken wij allemaal wel zonder te aarzelen (en verder te lezen) op: “Ja, ik accepteer cookies” of “Ja, ik accepteer deze gebruikersvoorwaarden”.

Dit heet de “Privacy Paradox”. Smartphones, laptops, tablets, wearables en andere internet gadgets zorgen ervoor dat iedereen wordt blootgesteld aan privacyinbreuken waar ze veelal geen weet van hebben. Jouw data ligt nu vrij onbegrensd digitaal op straat zonder daar direct grip op te hebben. Hierdoor kunnen bedrijven naar eigen goeddunken data verzamelen.

Bijvoorbeeld, op het moment dat er met een smartphone naar een populaire website zoals NU.nl wordt gesurfd, dan volgt op de homepage een pop-up om cookies te accepteren. Voor sommige mensen is dit een dilemma. Negeer ik de cookie balk? Pas ik mijn cookie instellingen aan? Of druk ik op akkoord?

Problemen

Het niet accepteren van de cookies is een mogelijkheid. Alleen loop je dan tegen het praktische probleem aan dat er een balk over je beeldscherm zweeft. Hierdoor is het zicht vrij beperkt. Goed, optie twee dan maar: de cookie instellingen aanpassen. Het probleem is dan dat, als je de website al op mag, deze minder goed functioneert. Filmpjes bekijken zit er dan zeker niet meer in. De laatste optie is natuurlijk om de cookies te accepteren en door te gaan naar de website voor het bekijken van content. Vervolgens worden er in hoog tempo allerlei trackers op je computer geïnstalleerd waardoor talloze bedrijven je surfgedrag gaan volgen. Voor personen die gesteld zijn op privacy voelt dit toch niet goed…  

In de rechtswetenschap onderkent men het probleem dat het privacybegrip is verouderd. Olaf van Haperen, IE/Privacy advocaat bij Kneppelhout & Korthals, benadrukte afgelopen zondag in het boekenpanel van NPO radio 1 dat het privacyrecht voor een uitdaging staat. Het wordt echt tijd dat het recht meebeweegt met de huidige informatiemaatschappij. Ook hoogleraar Bert-Jaap Koops onderschrijft dezelfde uitdaging. Hij wil het privacybegrip nieuw leven inblazen door in vijf jaar tijd de digitale dimensie van het privacyrecht toe te voegen aan ons huidig bestaan. Om dit te kunnen onderzoeken heeft de professor anderhalf miljoen euro subsidiegeld ontvangen van het NWO (De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). 

Het onderzoeksresultaat moet leiden tot een nieuw soort privacybescherming dat geen onderscheid meer maakt tussen binnens- en buitenshuis. De vier muren van een fysiek huis moeten worden gefuseerd met vier digitale muren en daar heb je dan het “huisrecht 2.0” van Koops. [1] Hierdoor zouden elektronische apparaten net zo goed worden beveiligd als een fysiek huis, zodat indringers buiten de digitale deur kunnen worden gehouden. Een mooie uitdaging en een bewonderingswaardig initiatief.  

[1] B.J. Koops, ‘Bert-Jaap Koops over huisrecht 2.0: Rechtsbescherming op straat voldoet niet meer door ICT’, Tilburg University 1 januari 2016, www.tilburguniversity.edu/nl (zoek op huisrecht 2.0).

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwsupdates, artikelen, blogs en evenement notificaties.