Lekker eten en slapen met kerst: Laat u zich verleiden door de beste prijs?

Kerst is dé tijd om er heerlijk tussenuit te gaan, een hotel is dan vaak een welkome accommodatie. Voor diegene die liever thuis op de bank kerst viert is het bestellen van een maaltijd een aangename manier om niet zelf achter het fornuis te hoeven staan. Boekingssites zoals Booking.com, Expedia en Thuisbezorgd.nl voorzien in deze gemakken én ze bieden ook nog eens de laagste prijsgarantie, toch?!

De beste prijsgarantie van boekingssites

Boekingssites hanteren vaak een ‘beste prijsgarantie’. Dit realiseren zij door hotels of restaurants te verbieden om hun kamers of maaltijden voor een betere prijs aan te bieden op de eigen website of op een concurrerende boekingssite. In Europa wordt er al jaren gediscussieerd over de vraag of deze beste prijsgarantie vanuit mededingingsoogpunt wel toelaatbaar is.

De beste prijsgarantie en het mededingingsrecht

De mededingingsautoriteiten van verschillende lidstaten van de Europese Unie zijn in 2014 onderzoeken gestart naar deze beste prijsgarantie-afspraken. Als gevolg hiervan hebben Booking.com en Expedia hun voorschriften voor hotels aangepast. Zij schrapten het verbod om gunstiger voorwaarden aan te bieden op andere boekingssites. De bij Booking.com en Expedia aangesloten hotels mogen nu dus wel op andere boekingssites betere prijzen aanbieden. Het is de hotels niet toegestaan om op de eigen site lagere prijzen dan op de boekingssites te bieden. De gedachte hierachter is dat voorkomen moet worden dat een hotel klanten met lagere prijzen naar de eigen website lokt, terwijl zij juist dankzij de boekingssite gevonden zijn.

Een wettelijk verbod

Mededingingsautoriteiten in Frankrijk, Italië en Zweden hebben in 2015 de door Booking en Expedia doorgevoerde wijziging geaccepteerd. Desondanks hebben Frankrijk, Italië en Oostenrijk nadien een wettelijk verbod ingevoerd op de beste prijsgarantie van boekingssites. In deze landen staat het hotels vrij om ook op de eigen website betere prijzen aan te bieden. De hotels zijn dus volledig vrij de prijs van hun hotelkamers zelf vast te stellen. In België en Zwitserland is een dergelijk verbod in de maak.

Het heersend standpunt in Europa ten opzichte van de beste prijsgarantie is diffuus. In sommige lidstaten geldt een algeheel verbod en in andere lidstaten wordt het boekingssites toegestaan van hotels te verlangen dat zij de boekingssite niet onderbieden. In Duitsland is de situatie onduidelijk. De Duitse mededingingsautoriteit heeft de beste prijsgarantie van Booking verboden. Het beroep hiertegen loopt nog. Een lagere Duitse rechter heeft de beste prijsgarantie van Expedia geaccepteerd.

Voor wie geldt de beste prijsgarantie?

Een beste prijsgarantie klinkt goed in de oren, maar de vraag is of een consument echt beter af is. Had de prijs niet lager gekund als hotels vrij zouden zijn om via de eigen website de prijs zelf vast te stellen?  

Hotels hebben geen prikkel om tussen de Boekingssites te differentiëren wanneer zij met één of meer boekingssites een laagste prijsgarantie hebben afgesproken. Op de eerste plaats leidt dit ertoe dat een hotel op de eigen website minstens net zo duur zal zijn als op de duurste boekingssite. Dat is immers de consequentie van de met die (duurste) boekingssite overeengekomen beste prijsgarantie. Het gevolg hiervan is dat minder mensen kamers via de website van het hotel boeken. Zij kunnen goedkoper bij een boekingssite terecht. Prijsverschil tussen boekingssites leidt er op de tweede plaats ook toe dat het aantal boekingen bij de dure boekingssite afneemt. En dat is weer slecht voor de ranking van het hotel, met als gevolg dat er nog minder kamers via die boekingssite worden geboekt. Zo ontstaat een negatieve boekingsspiraal. Op de derde plaats zal een hotel wel twee keer nadenken alvorens via de eigen verkoopkanalen te “stunten” met bijvoorbeeld de laatste beschikbare kamers. De boekingssites moeten deze kamers immers tegen dezelfde prijzen kunnen aanbieden. Als van de stuntprijs ook nog provisie moet worden betaald aan een boekingssite, blijft er voor het hotel helemaal niets meer over. Zo bezien legt de laagte prijsgarantie feitelijk een bodem in markt. De consument heeft het nakijken, en dat terwijl iedereen denkt dat hij beste deal te pakken heeft.

Esther van Aalst, advocaat/partner Mededingingsrecht en Marsha van den Elshout, juridisch medewerker

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwsupdates, artikelen, blogs en evenement notificaties.