Ondernemers riskeren boete tot €820.000 door nieuwe wet

Ik sprak in de uitzending van De Financiële Telegraaf TV over De Wet Meldplicht Datalekken, die per 1 januari 2016 geldt. Ondernemers riskeren namelijk boetes tot €820.000 als zij hun zaken niet op orde hebben. Dat geldt bijvoorbeeld niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor webshopeigenaren. Die zijn zich daar lang niet altijd van bewust. Klik hier om het interview te bekijken.

Maar wat moet ik doen? 

Weten wat je precies kunt doen om goed voorbereid te zijn wanneer de wet van kracht wordt? Lees mijn artikel 'De Wet Meldplicht Datalekken, iedereen moet aan de slag!' of lees op managers-online.nl de vier voorbereidende maatregelen die ik gaf op de verscherpte eisen voor databaheer per 1-1-2016. Contact met mij opnemen kan natuurlijk ook.

Liever het interview lezen? 


Interviewer Roel den Outer: 'Goedendag, en welkom bij DFT ondernemen. Het merendeel van de Nederlandse bedrijven riskeert een tonnenboete, omdat zij niet voorbereid zijn op de nieuwe wet meldplicht datalekken. Die gaat per 1 januari in, dus bedrijven moeten hun databeheer snel op orde krijgen. Maar hoe doen ze dat? Te gast is advocaat Olaf van Haperen. Olaf, welkom. Wat houdt die wet precies in, die vanaf 1 januari in gaat?'

Olaf van Haperen: 'Die wet houdt in, heel kort. Als jij een datalek hebt, en dat is een heel breed begrip, dan moet je bij de toezichthouder gaan melden.'

Interviewer Roel den Outer: 'En voor wie geldt die wet?'

Olaf van Haperen: 'Die wet geldt eigenlijk voor iedereen. Dus zowel voor de overheid als voor het bedrijfsleven. Maar ook zorginstellingen, scholen. Niemand ontkomt er aan.'

Interviewer Roel den Outer: 'En heb je een termijn dat je het moet melden?'

Olaf van Haperen: '72 uur.'

Interviewer Roel den Outer: 'Dus binnen 3 dagen moet jij het gemeld hebben bij die autoriteit?'

Olaf van Haperen: 'Ja, dat is heel pittig.'

Interviewer Roel den Outer: 'Oké. En als je het gemeld hebt, wat gebeurt er dan? Dan ben je er vanaf?'

Olaf van Haperen: 'Nee, want je moet namelijk melden dat je het lek hebt. Je moet melden hoe het is kunnen gebeuren. En wat je eraan gedaan hebt om het lek te voorkomen en om de schade te beperken.'

Interviewer Roel den Outer: 'En als zij vinden dat je niet genoeg je best gedaan hebt, dan kan je een boete krijgen?'

Olaf van Haperen: 'Dat klopt.'

Interviewer Roel den Outer: 'En hoe hoog kan die boete zijn?'

Olaf van Haperen: 'Bij opzet of ernstige nalatigheid kun je maximaal 820.000 euro boete krijgen.'

Interviewer Roel den Outer: 'Maar Olaf, krijgt een kleine webshophouder ook zulke boetes als er een lek is?'

Olaf van Haperen: 'Nee, weetje, het is een maximumboete. Alleen, het gevaar voor zo'n kleine webshop zit ook niet zozeer meteen in die boete. Want die wet kent twee meldplichten, namelijk een bij de toezichthouder. Maar die ander, de tweede meldplicht, dwingt jou om het ook te melden aan je klanten. Als het potentieel ernstige gevolgen heeft, nou ga dan maar een callcenter inschakelen of doe iets. Maar je krijgt van de wet dan de verplichting om al jouw klanten te informeren.'

Interviewer Roel den Outer: 'Ja, dat gaat een hele hoop geld kosten.'

Olaf van Haperen: 'Nou ja, ik denk niet dat er nog iemand iets bij je koopt.'

Interviewer Roel den Outer: 'Nee, want je hele handel komt stil te liggen.'

Olaf van Haperen: 'Ja.'

Interviewer Roel den Outer: 'Wat kan je nou als ondernemer doen om te voorkomen dat het zover komt?'

Olaf van Haperen: 'Het begint allemaal met bewustzijn. Je moet je realiseren welke data je hebt. Je moet begrijpen dat als iemand bij jou uit dienst gaat en zijn telefoon niet wist, dat hij met al zijn contactpersonen naar buiten loopt. Maar die zijn van jou als werkgever. Dus het begint bij bewustzijn. Pas dan kun je potentiele lekken dichten.'

Interviewer Roel den Outer: 'Dus je moet een heel strak beleid hanteren in je bedrijf.'

Olaf van Haperen: 'Gewoon een heel strak beleid.'

Interviewer Roel den Outer: 'Dus meteen alle gegevens elke keer weer veranderen. Maar ja, daar kan eens een keer iets fout gaan. Nou kan je natuurlijk ook zeggen als ondernemer van misschien kan ik me daartegen verzekeren.'

Olaf van Haperen: 'Ja, dat kan. Maar goed, ook die verzekeraar zal eisen stellen.'

Interviewer Roel den Outer: 'Die zal ook zeggen dat je je wachtwoorden niet op straat moet gooien.'

Olaf van Haperen: 'Die zal zeggen: je moet wel je wachtwoorden op tijd vervangen. Je moet begrijpen wat er gebeurt als iemand uit dienst gaat. Dus: bewustzijn, weet welke data je hebt. En als het gebeurt, heb een draaiboek klaarliggen wat je moet doen om te melden.'

Interviewer Roel den Outer: 'Oké. Vanaf 1 januari gaat die nieuwe wet in. Zitten daar nou honderden mensen klaar om meteen boetes uit te gaan delen denk je?'

Olaf van Haperen: 'Die toezichthouder zegt niet hoeveel mensen ze klaar hebben zitten. Wat ze wel zeggen is dat ze tienduizenden meldingen verwachten.'  

Interviewer Roel den Outer: 'Tienduizenden meldingen. Dan kan je dus ook wel aannemen dat ze niet alles kunnen gaan vervolgen.'

Olaf van Haperen: 'Nee. Maar je wilt niet de eerste zijn.'

Interviewer Roel den Outer: 'Je wilt niet het voorbeeld zijn nee.'

Olaf van Haperen: 'Nee.'

Interviewer Roel den Outer: 'Oké, Olaf, dankjewel!'

Olaf van Haperen: 'Graag gedaan!'

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwsupdates, artikelen, blogs en evenement notificaties.