Retentierecht op zeeschepen in faillissementssituaties: een (on)zekere zekerheid?

Scheepswerven vormen een onmisbaar onderdeel van de maritieme industrie. De scheepswerven verrichten immers allerhande werkzaamheden aan een schip. Maar stel nu dat de scheepseigenaar failliet gaat op het moment dat het schip ter reparatie afgemeerd ligt bij de scheepwerf. Het retentierecht kan dan een uitkomst zijn. Welke mate van zekerheid kan de retentor-scheepswerf eigenlijk naar Nederlands recht ontlenen aan een wettelijk retentierecht op een zeeschip in geval van faillissement van de scheepseigenaar? En in hoeverre staan hem middelen ter beschikking om zijn retentierecht tegen te werpen aan de curator en derden?

Lees het artikel - gepubliceerd in Tijdschrift Vervoer & Recht 2015-1 - van mr. Mirjam Louws om de (on)zekere wereld van de retentor op een (zee)schip naar Nederlands recht te ontdekken.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwsupdates, artikelen, blogs en evenement notificaties.