Vliegtuigongevallen en aansprakelijkheid luchtvervoerder; aantekeningen na MH17 en Germanwings

Actueel en tragisch: vlucht MH17 en Germanwings. Op 17 juli 2014 is het luchtvaartuig van Malaysia Airlines met vluchtnummer MH17 neergehaald op Oekraïens grondgebied. 298 inzittenden vonden de dood. Op 24 maart 2015 liet copiloot Andreas Lubitz (doelbewust) een toestel van Germanwings neerstorten in de Franse Alpen. Hierbij sleurde hij 149 mensen mee in zijn dood. Nabestaanden blijven door verdriet verscheurd achter.

Naast het verdriet en de verwerking rijzen onvermijdelijk vragen over de aansprakelijkheid en financiële compensatie van en voor slachtoffers. Reden genoeg om het aansprakelijkheidsregime bij luchtvervoer in kort bestek te beschrijven. In dit artikel beperken wij ons tot de gevolgen die al dan niet opzettelijke handelingen (van werknemers of derden) hebben op de toe te kennen financiële vergoedingen. Hoe (on)breekbaar zijn de limieten op basis van de internationale verdragen die op dit gebied zijn gesloten?

Dit artikel verscheen in ‘Juridisch up to Date’, Nummer 9, 30 april 2015

Klik hier om het artikel te lezen.

Foto credits: Ibtimes.co.uk

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwsupdates, artikelen, blogs en evenement notificaties.