Wat te doen bij ongeloofwaardige (corona) ziektemeldingen?

Wat te doen bij ongeloofwaardige (corona) ziektemeldingen?

In deze zaak meldde een werknemer zich vanwege corona-achtige klachten (zware hoest en keelpijn) op 15 maart 2020 ziek. Enkele weken later, op 9 april, mailde de werkgever dat hij zonder succes verschillende keren had geprobeerd de werknemer te bereiken. Bij deze e-mail stuurde de werkgever ook een vaststellingsovereenkomst mee met het verzoek deze te ondertekenen. De werkgever wilde namelijk de arbeidsovereenkomst beëindigen, omdat er tegenvallende bedrijfsresultaten als gevolg van de coronacrisis zouden zijn. De advocaat van de werknemer liet aan de werkgever weten dat de werknemer eerst beter moest worden, voordat over zijn werksituatie kon worden gesproken. En dat als de werkgever twijfels had over het al dan niet ziek zijn van de werknemer, hij een bedrijfsarts diende in te schakelen om dit te bepalen.

De werkgever was van mening dat de werknemer niet echt ziek was en besloot de werknemer op 13 april 2020 thuis op te zoeken. Daar eiste hij op intimiderende wijze dat de werknemer weer aan het werk zou gaan. De advocaat van de werknemer liet de werkgever nogmaals weten dat alleen een bedrijfsarts kon vaststellen of iemand ziek is en verzocht andermaal de werkgever een bedrijfsarts in te schakelen. Maar dat gebeurde niet.

De rechter was duidelijk: indien de werkgever eraan twijfelde dat de werknemer daadwerkelijk ziek was, dan had een bedrijfsarts ingeschakeld moeten worden om dit te laten beoordelen. Dit deed de werkgever niet, zelfs niet nadat daar meerdere malen om was verzocht. Dat de werknemer niet bereikbaar zou zijn geweest, betekende niet dat de werkgever geen bedrijfsarts had kunnen inschakelen. Dat de werkgever geen bedrijfsarts had ingeschakeld om de ziekte van de werknemer te laten vaststellen, leidde tot de conclusie dat niet kon worden uitgesloten dat de werknemer echt ziek was, aldus de rechter. Daarom oordeelde de rechter dat de werknemer per 15 maart 2020 ziek was.

Advies Indien twijfels bestaan over een ziekmelding van een werknemer, of dit nu vanwege coronaklachten of andere klachten is, is het ten zeerste aan te bevelen een bedrijfsarts in te schakelen om dit vast te stellen. Het is namelijk niet de werkgever zelf die dit kan beoordelen.

Mocht u te maken krijgen met een ziekmelding van een werknemer, neem dan gerust eens (vrijblijvend) contact met ons op!

 

 

 

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in en ontvang de laatste nieuwsupdates, artikelen, blogs en evenement notificaties.